Brugerbetingelser

Kobber – bindevæv, jernomsætning, antioxidant

Kobber kedel
Brug ikke kedler, gryder og lignende af kobber


Kobber indgår i en række vigtige enzymer og proteiner, bl.a. i det antioxidative forsvar. Det er også nødvendigt for bindevævet og jernomsætningen.

Anbefalet daglig tilførsel (ADT):

  • for børn fra 1-10 år: 0,34 milligram
  • for voksne og børn fra 11 år: 1 milligram.

Eksempler på funktioner

Flere enzymer i kroppen er afhængig af kobber. Beskytter cellerne mod de frie radikaler.

Det er et spormineral, som bl.a. medvirker til:

  • at vedligeholde normal pigmentering af hud og hår
  • normal funktion af nervesystem og immunsystem
  • normal dannelse af bindevæv
  • energiomsætning
  • transport af jern i kroppen
  • beskyttelse af cellerne mod oxidativ stress.

Eksempler på mangelsymptomer

  • blodmangel
  • knoglesygdomme
  • forstyrrelser af nervefunktion
  • hårtab
  • åndedrætsbesvær.

Kobbermangel er meget sjælden.

Kilder til kobber

Du kan se kilder i kosten her. Det er bedst at vælge de vegetabilske kilder fra listen.

Cashewnød, sesamfrø, hasselnød, pistacienød, pecannød, paranød, pinjefrø, mungbønner, jordnød, mandel, kikærter, linser, boghvedegryn, brune bønner, hirse, hvide bønner, sveske, linsespirer, kokosnød, rosin, hvedekerner, rugkerner, valnød, abrikos, tørret, dadel, tørret, figen, tørret, majs, persillerod, avocado, havregryn.

Kosttilskud

Kosttilskud kun med kobber indeholder ofte 2 mg per tablet.

Multivitaminer med mineraler indeholder ofte 1 mg per tablet.

Optagelse og udnyttelse

Optages i tyndtarmen. Fra 25-75 % af en indtaget dosis optages. Optagelsen hæmmes af C-vitamin og jern.

Kobber indgår i Ferrioxidase som er et enzym, der indgår i jernomsætningen i de røde blodlegemer.

Mulige bivirkninger og andre problemer ved indtagelse af kobber

Det er unødvendigt og skadeligt, at få for meget kobber fra vand, kost eller kosttilskud.

Behovet hos voksne er under 1 mg dagligt. Den gennemsnitlige indtagelse i Danmark er 1-2 mg. Tag kun tilskud (ud over mængden i en multivitamin), hvis ordineret af en læge.

Brug aldrig ikke-galvaniserede gryder og lignende, hvor kobberet har direkte kontakt med maden — hverken til opbevaring eller tilberedning af mad.

Indtagelse af meget store doser giver mavetarmsymptomer (især ved at virke irriterende på tarmslimhinden) og ødelæggelse af røde blodlegemer.

Indtager du blot få milligram kan det medføre kvalme, opkast og diaré.

Drikkevand forurenet med kobber fra vandrør kan især give diarré hos nyfødte og småbørn.

Hvis der ikke har været åbnet for vandhanen længe, er det en god ide at lade vandet løbe lidt, inden du bruger det.