Brugerbetingelser

B12-vitamin | Kobalamin – vegetarer bør tage kosttilskud

B12-vitamin findes stort set kun i animalske fødevarer. Det er derfor nødvendigt at vegetarer får vitaminet fra kosttilskud. Mangel er ret udbredt — ikke kun blandt vegetarer.

Anbefalet daglig tilførsel (ADT):

  • for børn fra 1-10 år: 1 mikrogram
  • for voksne og børn fra 11 år: 2,5 mikrogram.

Eksempler på funktioner

B12- vitamin bidrager til:

• en normal bloddannelse
• en normal celledeling
• et normalt energigivende stofskifte
• en normal funktion af immunsystemet
• normale neurologiske og psykologiske funktioner
• et normalt homocyctein-stofskifte
• reducerer træthed og udmattelse.

Er med i mange stofskifte- og enzymprocesser.

Eksempler på mangelsymptomer

  • kronisk træthed
  • følelsesløshed og stivhed i muskler
  • nedsat mental energi
  • koncentrationsbesvær.

Kosttilskud med B12-vitamin

B12-vitamin i kosttilskud forekommer som enten cyancobalamin eller methylcobalamin, hvor methylcobalamin anses for at være bedst.

Tilskud ofte som 9 — 100 mikrogram.

Kosttilskud kun med B12-vitamin indeholder lige fra 9 mikrogram til over 1.000 mikrogram per tablet.

Multivitaminer indeholder ofte 2,5 - 5 mikrogram per tablet.

Stærke multitabletter kan indeholde fra 9 til 50 mikrogram per tablet.

Andet

Findes ikke i relevante mængder i vegetabilske fødevarer. Du får derfor kun vitaminet fra animalske fødevarer eller i kosttilskud med B12.

B12-vitamin kan kun dannes af mikroorganismer. Så hverken dyr eller planter kan selv producere vitaminet.

Vegetarer har ofte problemer med at få nok i kosten, medmindre de tager tilskud.

En del mennesker over 50 år har svækket optagelse af B12-vitamin.

B12 er altså særlig aktuel for ældre og veganere.

B12 er helt uskadeligt i selv meget høje doser. Optagelsen af vitaminet nedsættes væsentlig, når doseringen overskrider omkring 2 mikrogram. Derfor indtages ofte kosttilskud med meget høje doser som forebyggende eller ved mistanke om mulig B12-mangel. I mange tilfælde er doseringen fra 100 til over 1.000 mikrogram dagligt.

Læs også artiklen: B12-vitamin i vegetarkost